نوع مقاله : طرح پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2 گروه مهندسی طبیعت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
3 ملاثانی. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان. گروه ترویج و آموزش کشاورزی
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
عدم موفقیت کشورها در نیل به توسعه پایدار لزوم توجه به مشارکت مردم محلی و اهمیت و ارزش دانش بومی و محلی آنان را دو چندان ساخته است. بنابراین در سالهای اخیر دانشمندان و برنامهریزان محیط زیستی بدین نتیجه رسیدهاند که یکی از راههای مهم و مؤثر برای کاهش چالشهای محیطزیستی و مقابله با آنها، بومیسازی فناوریهای مدرن و همچنین احیا و استفاده از روشها و دانشهای بومی هر منطقه جغرافیایی است. در این مقاله با استناد به منابع کتابخانهای و اینترنتی و بر مبنای ادبیات نظری موضوع، ضمن تشریح ویژگیهای دانش بومی (استوار بودن بر پایه تجربه، جنبه کاربردی داشتن، سازگاری با محیط و فرهنگ بومی) اهمیت و جایگاه دانش بومی در فرایند توسعه و بخش کشاورزی (از طریق همافزایی اثربخشی، بهرهوری، سازگاری و توسعه)
عدم موفقیت کشورها در نیل به توسعه پایدار لزوم توجه به مشارکت مردم محلی و اهمیت و ارزش دانش بومی و محلی آنان را دو چندان ساخته است. بنابراین در سالهای اخیر دانشمندان و برنامهریزان محیط زیستی بدین نتیجه رسیدهاند که یکی از راههای مهم و مؤثر برای کاهش چالشهای محیطزیستی و مقابله با آنها، بومیسازی فناوریهای مدرن و همچنین احیا و استفاده از روشها و دانشهای بومی هر منطقه جغرافیایی است. در این مقاله با استناد به منابع کتابخانهای و اینترنتی و بر مبنای ادبیات نظری موضوع، ضمن تشریح ویژگیهای دانش بومی (استوار بودن بر پایه تجربه، جنبه کاربردی داشتن، سازگاری با محیط و فرهنگ بومی) اهمیت و جایگاه دانش بومی در فرایند توسعه و بخش کشاورزی (از طریق همافزایی اثربخشی، بهرهوری، سازگاری و توسعه) تشریح شده است و با اشاره به چالشهای بکارگیری دانش بومی، استراتژیهای مقابله با این چالشها را نیز بحث شده است. تشریح شده است و با اشاره به چالشهای بکارگیری دانش بومی، استراتژیهای مقابله با این چالشها را نیز بحث شده است.
کلیدواژهها [English]